Vaccinatie

Turnhoutsebaan 630 2110 Wijnegem 03/294.34.92

Vaccinatie

Hond

Het is aan te raden een hond jaarlijks te vaccineren. We voeren dan ook een gezondsheidscontrole uit.

Welke vaccins er juist gegeven worden, hangt van een aantal elementen af.

Standaard wordt een hond gevaccineerd tegen:

- rattenziekte of leptospirose

- kattenziekte of parvovirose

- leverziekte of hepatitis

- hondenziekte of ziekte van Carré

Gaat je hond mee naar het buitenland of de Ardennen, dan moet hij gevaccineerd worden tegen hondsdolheid.

Voor sommige landen is deze vaccinatie 3 jaar geldig, andere landen vragen om een jaarlijkse vaccinatie.

Je hond kan ook gevaccineerd worden tegen kennelhoest. Dit is meestal verplicht wanneer je naar de hondenschool gaat en wanneer je hond naar een opvang of pension moet. Kom je vaak op hondenweiden, dan is deze vaccinatie ook aan te raden.

Pups worden standaard gevaccineerd op 6, 9 en 12 weken. De eerste vaccinatie gebeurt meestal bij de fokker.

Kat

Het is aan te raden een kat jaarlijks te vaccineren. We voeren dan ook een gezondsheidscontrole uit.

Er wordt een onderscheid gemaakt in vaccinatie voor binnenkatten en buitenkatten.

Binnenkatten:

- kattenziekte

- niesziekte

Buitenkatten:

- kattenziekte

- niesziekte

- leucose

Gaat je poes mee naar het buitenland, dan moet ze gevaccineerd worden tegen hondsdolheid.

Voor sommige landen is dit vaccin 3 jaar geldig, andere landen vragen om een jaarlijkse vaccinatie.

Kittens worden standaard gevaccineerd op 9 en 12 weken.

Konijn

Het is aan te raden een konijn jaarlijks te vaccineren. We doen dan ook een gezondsheidscontrole.

Ze zijn zo beschermd tegen myxomatose en RHD (Rabbit Haemorrhagic Disease).

Sinds 2016 is er een nieuwe variant van het RHD virus bij konijnen, namelijk RHD2. Eens een konijn besmet is valt er niets meer aan te doen. Het verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding. Dit vaccin dient elk halfjaar herhaald te worden.

Belang van vaccinatie

Een ervaring uit de praktijk (maart 2015):

Een Duitse Herder pup van 4,5 maanden had last van acuut braken, diarree en niet willen eten. De pup was niet gevaccineerd. Na een paar injecties was ze een dag later wat beter. Maar na enkele dagen begon ze terug te braken en had ze last van waterige diarree. Toen werd de hond gehospitaliseerd. De eerste dagen was er geen beterschap. Ze werd geopereerd om te kijken of er iets vastzat in de maag en/of darmen. Tijdens deze ingreep bleek dat de dunne darm ontstoken was. Er werden biopten genomen om te laten onderzoeken door het labo. Enkele dagen later was de pup actiever, maar eten wou ze nog steeds niet. Er gingen nog enkele dagen overheen voordat de pup uiteindelijk wou eten en terug naar huis kon.

Uit het onderzoek van de biopten bleek dat de pup parvo had. Parvo is een virus dat enkel voorkomt bij honden. Het is een zeer besmettelijke ziekte die met de ontlasting van besmette honden wordt verspreid. Elke hond is hier gevoelig aan maar we zien parvo het meeste bij jonge en niet-gevaccineerde honden. Het algemene ziektebeeld begint met lusteloosheid en niet willen eten. Kort hierna begint de hond te braken (+ evt. bloed) en krijgt hij heel waterige diarree, gevolgd door bloederige diarree. Het gekke was dat deze hond nooit bloederige diarree had. De meeste honden overleven deze ziekte jammer genoeg niet. Het enige wat we kunnen doen is ondersteunen met een infuus, antibiotica geven zodat andere bacteriën de hond niet zieker kunnen maken en medicijnen toedienen om het maagdarmkanaal wat te beschermen.

• Vlooien

• Teken